Wśród polskich przedsiębiorców, zwłaszcza z sektora MŚP, jest wiele firm proekologicznych, które na co dzień starają się wdrażać rozwiązania przyjazne środowisku. Miesięcznik „Ekologia i Rynek” postanowił wyławiać te pozytywne przykłady i nagradzać najbardziej proekologiczne i opierające się na idei zrównoważonego rozwoju biznesy w plebiscycie „Eko Inspiracja 2013”.

Upowszechnianie zasad zrównoważonego rozwoju i edukacja, to jedne z najważniejszych zadań biznesu, który chce pretendować do miana odpowiedzialnego społecznie – takie wnioski płyną z debaty na temat zielonego CSR, która odbyła się podczas gali wręczenia nagród „Eko Inspiracji 2013”. O swoich doświadczeniach z podejmowaniem działań proekologicznych opowiedzieli przedstawiciele Polpharmy, Energy Invest Group, Green Cross Poland, Envieco i pwc Polska.
– W przypadku mojego biznesu, maksymalizacja zysków wiąże się z działaniami proekologicznymi. Temat dzisiejszego spotkania, CSR, to także temat angażowania otoczenia, klientów, pracowników. Energy Invest Group angażuje nie tylko osoby, które chcą zainwestować w proekologiczny biznes, ale spotyka się również z osobami, które będą sąsiadami planowanych inwestycji. Staramy się je edukować, pokazywać jak działa dziś biznes wiatrowy i wytłumaczyć, jak inwestycja przełoży się na ich codzienne życie” – mówił Marcin Orkisz z Energy Invest Group. Dużą wagę do edukacji przykłada również Polpharma, która większość swoich zakładów ma zlokalizowanych w centrach miast, blisko domów mieszkalnych. Jedna z największych firm farmaceutycznych w Polsce zachęca swoich pracowników do proponowania własnych, innowacyjnych rozwiązań, które pomogą ograniczyć zużycie wody, emisję szkodliwych gazów czy liczbę produkowanych odpadów, a także zoptymalizować proces produkcyjny pod kątem proekologicznych działań (np. większa ilość papieru pochodzącego z makulatury w produkcji opakowań leków). Zupełnie inny pomysł na szerzenie wiedzy o ochronie środowiska wybrał Green Cross Poland, który organizuje szkolenia e-learningowe dla przedstawicieli sektora samorządowego, poszerzając wiedzę użytkowników z tematyki prawa czy energetyki odnawialnej.
Uczestnicy debaty pokazali, że zielony CSR mogą prowadzić zarówno duże firmy, jak i mali przedsiębiorcy oraz, że nie powinien on ograniczać się wyłącznie do tak prostych działań jak ograniczanie druku czy zużycia wody na terenie firmy.

Po debacie wręczono godła Eko Inspiracji 2013 w trzech kategoriach: Firma, Produkt i Partnerstwo. Wśród nagrodzonych w kategorii Firma znalazła się Energy Invest Group Sp. z o.o.

Pierwsza gala wręczenia wyróżnień „Eko Inspiracji 2013” odbyła się w czwartek, 6 lutego 2014 r., w Warszawie. Pomysłodawcą i organizatorem plebiscytu był miesięcznik „Ekologia i Rynek”. Główną ideą przyświecającą plebiscytowi, jest promowanie firm podejmujących działania na rzecz społecznej edukacji ekologicznej oraz promujących zrównoważony rozwój. Wszystkie firmy, które propagują ekologiczny styl życia, promują zagadnienia związane z ochroną środowiska, tworzą ekologiczne rozwiązania i produkty, mogą zgłaszać swoje kandydatury do kolejnej edycji Eko Inspiracji.